بلاگ

آموزش تکنیک های لایه برداری پوست

در این مقاله آکادمی هرمس بهتون توضیح میده “آموزش تکنیک های لایه برداری های پوست“چیه؟

لایه برداری در واقع سلول های مرده پوست را از لایه های بیرونی پوست پاک می کند. این کار می تواند برای از بین بردن پوست های خشک یا کدر، افزایش گردش خون و روشن شدن و بهبود ظاهر پوست مفید باشد. بطور کلی روش های مختلفی برای لایه برداری وجود دارد. البته این نوع پوست فرد است که تعیین می کند فرد باید از کدام روش استفاده کند و یا به چند بار لایه برداری نیاز دارد یا اینکه برای برخی بیماری های پوستی، از جمله روزاسه، لایه برداری معمولاً توصیه نمی شود.

برای لایه برداری از چه روش ها و ابزاری استفاده می شود؟

در حال حاضر روش ها و ابزارهای مختلفی برای لایه برداری پوست وجود دارد. برای مثال اسکراب ها و برس های صورت، اشکالی از لایه بردارهای مکانیکی یا فیزیکی هستند و اسیدها و لایه بردارهای پوست، نوعی از لایه بردارهای شیمیایی هستند.

لایه برداری های مکانیکی

  • برس لایه بردار:

در این لایه برداری معمولاً از یک برس مویی برای حذف لایه‌های سلول‌های مرده پوست روی صورت یا بدن استفاده می‌شود.  برخی از این برس ها برای استفاده بصورت خشک طراحی شده اند و برخی دیگر را می توان همراه با پاک کننده صورت یا شستشوی بدن استفاده کرد.

  • اسفنج لایه بردار:

استفاده از این مورد روش ملایم تری برای لایه برداری پوست می باشد. می توان یک اسفنج لایه بردار را با آب گرم، صابون یا شستشوی بدن زیر دوش به کف آغشته و سپس استفاده نمود.

  • دستکش لایه بردار:

اگر در دست گرفتن برس یا اسفنج سخت باشد، می توان از دستکش لایه بردار استفاده کرد به این صورت که آن را با صابون یا مواد شستشوی بدن آغشته به کف نمود و سپس استفاده نمود.

  • اسکراب لایه بردار:

اسکراب لایه بردار  را می توان مستقیماً با یک حرکت دایره ای ملایم روی پوست اعمال کرد. بعد از استفاده از اسکراب می توان پوست را با آب گرم شستشو داد.

 

لایه برداری های شیمیایی

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs):

نمونه هایی از AHA ها عبارتند از اسیدهای گلیکولیک، لاکتیک، تارتاریک و سیتریک. این مواد در واقع با شکستن پیوندهایی که سلول‌های کدر و مرده پوست را روی سطح پوست نگه می‌دارند، عمل می‌کند که باعث می شود پوست به طور طبیعی ذرات مرده را از بین ببرد.

اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs):

نمونه هایی از BHA ها شامل بتا هیدروکسیل و اسید سالیسیلیک است. اینها ممکن است برای پوست مستعد آکنه بهتر باشند.

تکنیک های لایه برداری های پوست های مختلف

قطعاً این امر مهم است که هنگام لایه برداری مکانیکی، با پوست بطور ملایم رفتار شود. می‌توان این کار را با استفاده از انگشت و حرکات دایره‌ای کوچک انجام داد و از اسکراب یا ابزار لایه‌برداری مناسب استفاده نمود.

اگر از قلم های لایه برداری استفاده می شود، باید ضربات کوتاه و سبک باشند. حدود 30 ثانیه لایه برداری انجام شده و سپس با آب ولرم  نه داغ  بشستشو انجام شود. اگر پوست دارای بریدگی، زخم باز یا آفتاب سوختگی باشد، باید از لایه برداری خودداری شود. بعد از لایه برداری باید از کرم های مرطوب کننده با SPF مناسب پوست استفاده شود.

تکنیک لایه برداری پوست خشک:

لایه برداری برای پوست های خشک یا پوسته پوسته بسیار مهم است. باید از لایه برداری مکانیکی روی پوست خشک خودداری شود، زیرا این فرآیند می تواند منجر به ریزش اشک شود. بطور کلی AHA ها برای پوست های خشک موثرتر هستند. در واقع اسید گلیکولیک به از بین بردن سلول های مرده نشسته روی سطح پوست کمک می کند و به گردش سالم پوست کمک می کند. پس از استفاده از اسید گلیکولیک، بهتر است از مرطوب کننده ها و ضدآفتاب های با spf مناسب الزامی است چرا که می تواند پوست را مستعد آسیب های ناشی از نور خورشید کند.

تکنیک لایه برداری پوست حساس:

باید از اسکراب یا استفاده از روش های مکانیکی لایه برداری در این نوع پوست ها اجتناب شود. اینها پوست را بیشتر تحریک می کند و می تواند منجر به قرمزی شود. در این مورد باید از یک لایه بردار شیمیایی ملایم استفاده شود و با یک حوله ملایم خشک شود. برای رفع آکنه ها، می توان لایه برداری اسید سالیسیلیک را در مطب یک متخصص پوست نیز انجام داد.

تکنیک لایه برداری پوست چرب:

پوست های چرب یا ضخیم تر می توانند از لایه برداری دستی و برس زدن بهره ببرند. پوست چرب ممکن است یک لایه اضافی روی سطح داشته باشد که لایه برداری دستی می تواند آن را از بین ببرد. برای رسیدن به بهترین نتیجه باید به آرامی از لایه بردار یا اسکراب در حرکات دایره ای استفاده کرد.

تکنیک لایه برداری پوست معمولی:

اگر پوست فرد هیچ عارضه ای ندارد، می توان هر روشی را برای لایه برداری انتخاب نمود. لایه برداری های فیزیکی و شیمیایی هر دو برای این نوع پوست بی خطر هستند. البته ممکن است فرد نیاز به آزمایش داشته باشد تا بتواند بطور دقیق بفهمد کدام روش برای پوست او بهتر عمل می کند.

تکنیک لایه برداری پوست ترکیبی:

پوست مختلط ممکن است به ترکیبی از لایه برداری مکانیکی و شیمیایی نیاز داشته باشد. البته هرگز نباید هر دوی این روش ها را در یک روز استفاده نمود زیرا باعث تحریک پوست می شود. اگر بعد از لایه برداری پوست احساس خشکی کرد، باید بلافاصله بعد از آن از مرطوب کننده استفاده نمود.

در پایان

آشنایی با تکنیک های مختلف لایه برداری های پوست می تواند به رسیدن به نتیجه مطلوب کمک شایانی نماید. انواع مختلف پوست با ویژگی های متعددی وجود دارد که هر کدام باید برای لایه برداری از تکنیک های مخصوص به خود استفاده کنند تا بتوانند به بهترین نتیجه برسند.

لطفا به این نکته توجه داشته باشید که تمامی موارد گفته شده در این صفحه و تمامی صفحات سایت را می توانید به صورت کامل و کار آمد در دوره آموزشی پوست و مو آکادمی هرمس گذرانده و مدرک معتبر فنی حرفه ای و همچنین مدرک بین اللملی دریافت نمایید.همچنین برای شرکت در دوره های آموزشی مراقبت از پوست و مو آکادمی هرمس از طریق وب سایت یا صفحات اجتماعی ما اقدام کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *